De melder doorloopt via de webapplicatie mijnmelding een behapbare standaardset vragen, gericht op de compacte beschrijving van het incident waarvan melding wordt gedaan. De vragen zijn vooraf met u als werkgever afgestemd voordat ze in de applicatie zijn opgenomen.
Aansluitend op de melding ontvangt de melder tips voor het goed omgaan met de situatie plus uitleg over de vervolgstappen. Er wordt een termijn afgesproken waarbinnen een update volgt over de status van de melding in een beveiligde berichtenbox (onderdeel van een persoonlijk dashboard). De melder ontvangt hiervoor een unieke inlogcode.
De melding komt binnen bij de aangewezen vertrouwenspersoon. Deze gaat hiermee aan de slag en verzorgt de reactie, rekening houdend met de opgegeven behoeftes van de melder.
Parallel aan de afwikkeling door de vertrouwenspersoon kan de melder via het beveiligde persoonlijk dashboard zelfstandig de voortgang blijven volgen, contact zoeken en berichten ontvangen. Om toegang te krijgen tot dit dashboard, heeft de melder bij zijn/haar eerste kennisgeving de bovengenoemde unieke inlogcode ontvangen.
Om te weten wanneer er nieuwe berichten zijn, kan de melder desgewenst een e-mailadres opgeven. Hij/zij kan daarop de mededeling ontvangen dat er nieuwe berichten klaarstaan in de beveiligde omgeving. Om de privacy te blijven waarborgen, vindt altijd gescheiden opslag plaats van e-mailadressen en meldingen. De vertrouwenspersoon die de melding in behandeling neemt krijgt dus niet te zien welk e-mailadres bij welke melding hoort.